Thursday, September 30, 2010

Strategi halus untuk memecahkan Melayu



Walaupun UMNO telah menafikan pembabitan dengan PERKASA berikutan kenyataan daripada Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin, Teuku Adnan Mansor dan Nazri Aziz, namun masih ada pihak dalam media arus perdana begitu tegar dan terus mengaitkan kedua-dua badan tersebut.

Dengan menyamakan PERKASA dengan pertubuhan Tea Party di Amerika Syarikat, akhbar Sin Chew Daily memperlekehkan pemimpin UMNO kononnya tidak kesampaian menggunakan sepenuhnya keupayaan otak masing-masing.

Apa yang ditulis oleh Sin Chew itu mencerminkan ketakutan dan kebimbangan sekiranya PERKASA diterima secara rasmi. Rasa takut timbul berdasarkan hipotesis kononnya jika pihak sayap kanan dalam UMNO berganding dengan PERKASA di bawah sepanduk BN pada pilihanraya umum akan datang, imej PERKASA akan melonjak dan kononnya Ibrahim Ali akan mendapat apa jua kuasa di tangannya.

Perspektif apa ini? Jika disorot secara mendalam, apa yang dinyatakan oleh Sin Chew Daily itu sebenarnya bertujuan untuk menakutkan bukan Melayu, walhal PERKASA tidak lain daripada sebuah badan kepentingan orang Melayu seperti badan-badan yang berkepentingan bukan Melayu juga.

Keghairahan parti-parti pembangkang menghentam PERKASA dan mengaitkan UMNO dengannya ialah strategi licik untuk meruntuhkan kredibiliti kedua-duanya dan menghapuskan persada perpaduan Melayu. Apabila PERKASA runtuh dan menarik bersamanya UMNO, apa lagi yang tinggal pada orang Melayu? Hanya gigi dan gusi.

Tohmahan, perlekehan, pembohongan dan pelbagai hasutan negatif terhadap PERKASA, UMNO dan badan-badan yang mempunyai aliran sama dengan mereka akan terus menjadi mangsa. Justeru itu, pucuk pimpinan pun akan terasa lemah dan tersungkur tidak mampu melawan kuasa logik songsang pembangkang ini, dan dengan itu akan terkuburlah segala bentuk pemangkin ke arah penyatuan orang Melayu.

Tidak salah untuk orang Melayu bersatu, seperti mana tidak salah bagi bukan Melayu berpersatuan dalam badan-badan berkepentingan kaum yang wujud sekarang ini. Bagaimanapun, yang menghairankan mengapa harus PERKASA dan UMNO disasarkan sebagai matlamat untuk dibinasakan?

Apakah segelintir pemimpin kanan dalam UMNO tidak menyedari hakikat ini dan memberi ruang kepada mereka?

Wednesday, September 29, 2010

Siapa menteri ni? Namewee ke Nazri?



Lihat bagaimana Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz hampir terperangkap diguna dan ditunggangi oleh si Namewee tu.

Menyedari yang Namewee sebenarnya ingin mengundang menteri itu sebagai "endorsement" untuk pelancaran album rapnya, pejabat Nazri lintang pukang membatalkan kehadiran boss mereka.

Helah yang digunakan Namewee menjemput Nazri kononnya untuk membincangkan konsep 1Malaysia dan juga memohon maaf kepada PM Dato' Seri Najib secara terbuka.Membincang 1 Malaysia? Siapa menteri ni? Namewee ke Nazri?

Biadab sungguh si Namewee ini hingga sanggup memperalat dan memperbodohkan seorang pemimpin negara.

Nazri pula, inilah akibatnya bila terlalu taksub cuba mempertahankan pemahaman konsep 1Malaysianya yang ketara terbabas daripada pengertian dalam konteks Melayu.

Sekarang apa dah jadi? Sampai diperalat dan dikudakan. Dulu dia juga yang nak jadi hero Malaya menyelamatkan gadis dari China yang kononnya di suruh buat ketuk ketampi oleh polis. Bagaimana pun tuduhan si Nazri terbabas juga kerana gadis yang dimangsakan tu kebetulan orang Malaysia!

Malu jugak Malaysia sebab terpaksa hantar seorang menteri ke China untuk memohon maaf.

Itu pun pucuk pimpinan masih tak sedar betapa Nazri ini begitu juling mata hatinya sebagai pemimpin negara.

Tuesday, September 28, 2010

Nazri did that for PM?


Those who have not read fully the criticisms by Mingguan Malaysia's Awang Selamat on 26 September 2010 against Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Nazri Aziz and only read his reply published by The Star on 27 September will have the impression that Utusan Malaysia was racist.

The Star had succeeded in accomplising this vile intent since most of its readers did not read Mingguan Malaysia.The newspaper spinned Nazri's words and made it look like he meant Utusan "would take a long time to accept that Malaysia belonged to all races."

Nazri said, "...to be a Malaysian one need not necessarily be anti Malay."

Awang Selamat did not question if Nazri had wanted to feel like a Malay or Malaysian, but it only drew attention to the latter's attitude, which apparently received praise from the DAP and the Chinese press to the extent that he was elevated to the status of a superhero who swooped from the sky.

Nazri went on to belittle Utusan Malaysia by saying that Awang was narrow-minded and his views were only suitable for the 60s.

Without regards to the sentiments of the people, Nazri arrogantly proclaimed that he only worked for Prime Minister Datuk Seri Najib, who had appointed him with consent from His Majesty the Yang DiPertuan Agong.

Consequently, the question that arose in the mind of the Malays was whether the Prime Minister did actually direct him to run down Utusan Melayu and paint an ugly image of the vernacular newspaper among the non-Malays.

So, if Nazri is of the opinion that Utusan Melayu was representative of the mindset of the 60s, why then would the opposition parties of the 21st century feel intimidated and in collussion try not only to isolate it, but worse, to use Nazri to hide the true face of non-Malays by saying that Utusan Melayu was racist.

Monday, September 27, 2010

Nazri perlu tutup mulut


Bukankah lebih baik bagi Nazri Aziz meluahkan pandangan dan perasaannya terhadap PERKASA atau apa jua usaha untuk menyatukan Melayu dalam forum yang lebih sesuai daripada di media arus perdana?

Apa yang dilakukannya sejak beberapa hari kebelakangan ini dilihat sebagai pendirian murahan bagi seorang menteri dalam UMNO/BN, apatah lagi bagi seorang peguam?

Dah mereng ke dia ni hinggakan sanggup menyalakan api pada atap rumah orang Melayu?

Perkasa atau kumpulan-kumpulan Melayu bersayap kanan yang lain bukannya tidak memahami atau menerima hakikat disebalik slogan 1Malaysia yang diterajui oleh Perdana Menteri Dato Seri Najib. Mereka menyokong penuh hasratnya itu, tetapi apa yang mereka pertahankan sebagai sebuah NGO ialah supaya Melayu sedar, tanpa sebarang jaminan mantap, masyarakat Melayu perlu sentiasa berhati-hati dan memperkuatkan pertalian dengan identiti Melayu sebenar.

Melayu masih Melayu seperti juga Cina dan India masih kuat berpegang kepada identiti kaum masing-masing. Tetapi yang menghairankan kini mengapa hanya Melayu yang dilihat sebagai rasis?

Tuesday, September 21, 2010

"Geno si Nazri ini?" kata orang Lenggong


Apakah Nazri Aziz memahami apakah sebenarnya wadah perjuangan UMNO yang juga disuarakan dengan lantang oleh PERKASA?

Apabila dia mendabik dada menjawab kepada Utusan Malaysia konnonya dia 'rakyat Malaysia dulu dan orang Melayu kemudian,' timbul pelbagai keraguan apa sebenarnya prinsip yang dipegangnya sebagai pemimpin Melayu?

Dia sendiri, sebagai tokoh UMNO pun dinaikkan melalui persada dan pemangkin Melayu tersebut. Ini tidak dapat dinafikan. Kalau begitu kaedahnya bukankah seharusnya dia terus berdiri di atas premis Melayu - tanpa berbelah bagi? Ia tidak bermakna apabila berbuat demikian dia rasis - istilah yang amat berbeza daripada 'sifat perkauman berteraskan diskriminasi.'

BN ialah lapangan dan pemangkin 1Malaysia di mana parti-parti komponen yang masing-masing memegang kepada kepentingan kaum dan bangsa berkompromi dan merumus hala tuju berdasarkan apa yang dipersetujui kerajaan hari ini.Perspektif yang sama juga dikongsi oleh badan-badan lain seperti Makkal Sakti, Hindraf, Hua Zong dan sebagainya.Sebagai organisasi, parti atau badan yang mempunyai agenda spesifik bagi kepentingan hak bangsa dan kaum, sememangnya masing-masing mudah dilihat sebagai ektremis. Itu rasionalnya, bukan begitu?

Bukan dalam arena sosio-politik saja, di luar sana pun ekstremisme dan agenda melampau tidak terkecuali...seperti yang kita lihat pada perjuangan pertubuhan Greenpeace, umpamanya.

Oleh itu, jika Nazri ingin menjadi hero dan 'play to the gallery' sebagai pemimpin yang gemar dengan pendirian populis, bukankah lebih baik dia menjadi anggota PKR? Untuk masuk DAP mungkin tak sesuai sebab DAP sebenarnya parti 'musang berbulu ayam' yang juga bergerak di atas premis populis untuk memecah belahkan negara dan mengisi kekosongan apabila tanah air kita ini dicengkam pelbagai dilema.

Pendirian dan sikap Nazri sejak kebelakangan begitu mengelirukan rakan-rakan sekampung di Lenggong dan kawasannya sendiri, iaitu Padang Rengas.Apa dah jadi dengan si Nazri ni?

Monday, September 20, 2010

Mengata dulang paku serpih...



"Mengata Dulang Paku Serpih, mengata orang, awak yang lebih."

Itulah senario yang kita lihat pada perebutan kuasa dalam pemilihan parti PKR.

Calon timbalan presiden PKR P S Jenapala mendakwa berlaku penyelewengan dan taktik kekerasan oleh Anwar Ibrahim dan orang kanannya, Azmin Ali.

Yang dimaksudkan penyalahgunaan kerajaan negeri Selangor, menekan pencabar terhadap calon yang condong kepada Anwar-Azmin supaya menarik diri dan menawarkan jawatan kepada penyokong mereka.

Baca tentang kepincangan mereka berikutnya:

"Calon timbalan presiden PKR P S Jenapala hari ini mendakwa berlakunya penyelewengan dan taktik kekerasan yang digunakan oleh Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim dan orang kanannya, Naib Presiden Azmin Ali dalam pemilihan parti pada ketika ini.

Permainan kotor ini kata Jenapala termasuk menyalah guna jentera kerajaan negeri Selangor, memberi tekanan kepada para pencabar terhadap calon-calon yang condong kepada Anwar-Azmin supaya menarik diri dan dengan menawarkan jawatan-jawatan kepada para penyokong mereka.

Beliau memberi contoh pemilihan peringkat cabang di Permatang Pauh pada hujung minggu lalu, di mana Ketua Menteri II Pulau Pinang Dr Mansor Othman menang tanpa bertanding selepas dua pencabarnya, termasuk penyandang Che Mat Hashim dan Roselai
Muhamad, menarik diri.

"Selepas mengemukakan namanya, Roselai secara tiba-tiba menarik diri pada hari penamaan calon selepas diberi tekanan kuat supaya berbuat demikian.

Dalam kes Che Mat, beliau menarik diri pada hari sebelum pemilihan dan para penyokongnya mendakwa terdapat tekanan daripada Anwar supaya berbuat demikian," katanya pada satu sidang media di sini hari ini.

"Macam mana mereka boleh menyuruh Che Mat menarik diri sebelum namanya disenaraikan dalam kertas pengundian,?" soal Jenapala yang juga bekas timbalan setiausaha agung parti.

Beliau mendakwa Azmin menyalah guna jentera kerajaan negeri Selangor untuk berkempen sebagai calon timbalan presiden parti.

"Ahli-ahli exco kerajaan negeri yang menyokong beliau (Azmin) menggunakan pejabat mereka untuk pemilihan parti sementara pegawai-pegawai penerangan negeri memancing dan memujuk ahli-ahli di peringkat akar umbi untuk menyokong beliau.

"Ini merupakan satu penghinaan kepada rakan-rakan Pakatan Rakyat DAP dan PAS serta rakyat Selangor yang melantik mereka," tambah beliau.

Beliau juga mendakwa Azmin ketika melakukan lawatan ke Tuaran, Sabah telah memberitahu ahli-ahli dalam satu perjumpaan bahawa Ansari Abdullah, ketua Cabang PKR di kawasan itu, akan menjadi calon pada pilihan raya umum akan datang sekiranya beliau menang.

Azmin juga menawarkan beberapa jawatan kabinet kepada mereka yang menyokong beliau dan memastikan beliau menjadi timbalan presiden.

Manipulasi di Sabah

Dalam satu perkembangan yang memeranjatkan, beberapa cabang di Sabah telah mencalonkan Azmin untuk pertandingn sengit merebut jawatan timbalan presiden walaupun terdapat sentimen anti-Azmin yang kuat di negeri di bawah bayu itu.

Naib Presiden PKR itu terpaksa melepaskan jawatan Ketua PKR Sabah berikutan "pemberontakan kecil" oleh beberapa pemimpin cabang yang rapat dengan naib presiden Dr Jeffrey Kitingan.

Berikutan itu, Ansari dilantik sebagai ketua PKR negeri yang baru ditengah-tengah desakan pemimpin-pemimpin tempatan supaya pemimpin dilantik di kalangan rakyat peribumi dan bukannya seorang Melayu, dilantik sebagai ketua PKR Sabah.

Sabah terkenal sebagai kubu kuat ahli majlis pimpinan tertinggi Datuk Zaid Ibrahim, pencabar utama Azmin untuk merebut jawatan timbalan presiden parti.

Perubahan yang berlaku secara tiba-tiba oleh cabang-cabang di Sabah untuk mencalonkan Azmin disifatkannya sebagai manipulasi. Beliau mengambil contoh berlakunya kepincangan dalam pemilihan di cabang Kudat dan Silam pada hari mengundi.

"Di Kudat, lebih 800 orang hadir dengan penyandang Mursalim Tangul, kebanyakan mereka hanya mempunyai kad pengenalan sementara dan dikenalpasti sebagai pendatang tanpa izin.

Di Silam, nama penyandang ketua AMK Silam yang juga timbalan ketua AMK negeri Johan bin Nul tidak dapat ditemui dalam senarai keahlian walaupun penamaan mereka sebagai calon telah diterima lebih awal.

"Johan kemudian diisytihar terbatal dan tidak boleh bertanding. Pemenang, Johani Abdul Halim, dikenali sebagai penyokong Azmin," dakwa Jenapala.

Beliau juga mendakwa terdapat insiden pengiraan semula undi pada pemilihan di cabang Bandar Indera Mahkota dan Raub yang beliau dakwa dilakukan oleh kem Azmin.

Calon-calon yang rapat dengan Zaid pada mulanya diisytihar sebagai pemenang tetapi selepas pengiraan semula undi dibuat dan beberapa ahli mendakwa mereka belum lagi mengundi, memberi kemenangan kepada Azmin.

Anwar dan Azmin mesti sah atau nafi secara terbuka

"Saya kini mahu mencabar Anwar dan Azmin untuk mengesah atau menafi secara terbuka penglibatan mereka dalam insiden-insiden yang akan saya tonjolkan ini," kata Jenapala.

Selain itu, beliau juga mendakwa seorang pemimpin kanan parti menggelar seorang pemimpin India sebagai "pariah" dan ingin tahu sama ada permohonan maaf telah dibuat kepada pemimpin itu.

Beliau juga menuduh Dr Molly Cheah, pengerusi jawatankuasa pilihan raya adhoc pusat, pilih kasih.

Cabang dari tujuh negeri telah bermesyuarat hujung minggu lalu untuk melantik pemimpin cabang dan bakinya dijangka mengadakan pemilihan dalam tempuh tiga minggu.

Azmin kini sedang mendahului dengan mendapat 39 pencalonan berbanding Zaid mendapat 15. Jenapala tidak mendapat sebarang pencalonan setakat ini.

Pilihan raya parti peringkat nasional akan berlangsung pada penghujung Oktober dan awal November di mana kira-kira 400,000 ahli akan mengundi calon-calon secara terus untuk 25 jawatan pusat, termasuk presiden dan timbalan presiden.

Presiden Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang setakat ini menerima 36 pencalonan, tidak akan dicabar pada pemilihan parti."

- Dari FMT -

Nik Aziz malu mengaku Melayu



Berikutan kenyataan kepada media di Kota Baru Sabtu lalu yang dia malu mengaku Melayu, Nik Aziz sememangnya tidak memahami maksud perpaduan Melayu.

Jelas kini apa yang sebenarnya difahami oleh Mursidyidul Am PAS itu mengenai perpaduan Melayu atau konsep 'ketuanan' yg dilaungkan telah terbabas jauh ke wilayah negatif.

Tafsirannya begitu simpilistik dan cetek, sekadar memahaminya sebagai bangsa Melayu lebih tinggi daripada bangsa lain. Itu bukan pengertian sebenar. Hakikat laungan orang Melayu ialah supaya usaha membantu bangsa Melayu perlu berdasarkan kepada polisi pemeliharaan hak Melayu seperti yang terpahat pada Perlembagaan bagi memastikan mereka tidak mudah diperlekeh dan tercicir dalam berusaha meraih kekayaan ekonomi di negara ini.

Berdasarkan kejahilannya, Nik Aziz sanggup berkata dia tidak berbangga dilahirkan sebagai Melayu.

Realitinya Nik Aziz masih orang Melayu. Keruntuhan sesuatu bangsa, tamadun atau keluarga berlaku apabila seseorang itu malu menerima hakikat identitinya, lantaran menolaknya dan secara membuta menerima budaya dan tamadun asing.

Wednesday, September 15, 2010

Sifilis dah menjangkiti otak Raja Petra?



Semakin hari nampaknya pemikiran Raja Petra Kamaruddin (RPK) semakin gila.Tak siuman langsung.

Patutlah BBC tak mau mengundangnya untuk program popular 'Hardtalk' - setesen mana yang mau dikaitkan dengan orang gila? Mungkin di Hollywood Steve Martin atau Mel Brooks nak kot?

Jika sebelum ini ramai yang menyedari petualang bangsa dan negara yang pengecut ini keliru di antara idealisme komunis marxist soviet, Maoist China dan dan idea-idea kapitalisme, fikirannya sekarang jelas terbuntu.

Kini si biol RPK ni merumuskan supaya semua ahli politik dan ulama ditembak sebagai satu cara untuk menangani masalah 'besar Malaysia' yang menghantui benaknya.

Yang lebih selesa menggunakan bahasa Inggeris, apa ayang ditulis dalam laman Malaysia Today hari ini "...is so BIZZARE."

Kepada mereka yang tidak kurang gila cuba menegakkan benang basah seperti si RPK ini, pergilah berubat segera penyakit otak tu.

Minta PM namakan siapa yang dimaksudkan sebagai puak pelampau...


PM Tentang Sekeras-Kerasnya Perlakuan Puak Pelampau Di Negara Ini

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menentang sekeras-kerasnya perlakuan puak-puak pelampau yang terdiri daripada kumpulan atau individu yang mempercayai pada pandangan dan tindakan radikal terhadap pihak lain.

"Saya berasa sungguh sedih apabila di sebalik tinggal dalam sebuah negara yang berbilang kaum dan merdeka lebih dari 50 tahun, masih ada di kalangan kita ini yang tidak boleh bertoleransi.

"Apatah lagi menerima kebaikan masyarakat yang berbeza-beza ini," katanya di dalam entri terbaru bertajuk "Perjuangan Kita Terhadap Faham Pelampau" dalam blognya www.1malaysia.com.my di sini.


Lenggong Valley amat bersetuju dengan kenyataan DS Najib tu, tetapi untuk mempercepatkan dasar 1Malaysia yang diterajuinya, dia perlu dengan berani menyatakan siapa yang dimaksudkan sebagai puak pelampau...

Tuesday, September 14, 2010

Tony Pua, the fake...

"...Tony Pua is a fraud. He had lied in the 2008 GE. Look at his blog profile:

"Before joining politics full-time in January 2007, I was the CEO and founder of a Malaysian IT company, publicly listed in Singapore. I divested all my shares in the company to be able to serve the community and take part in socio-political affairs of Malaysia."

From the profile, Tony Pua was ashamed to publish the name of the listed company by the name of Cyber Village Holding Ltd. He didn't state that he was running a loss making company.

Pua didn't say that which company he had "divested" his share in Cyber Village. Cyber Village was quickly changed name in 2008 to Koyo International to mislead Malaysian and , of course, to avoid detection.

Pua did not state that Cyber village was taken over by Brightsphere Sdn Bhd (co No: 804460). Brightsphere is a RM2 company. Shareholders are the ex-staff of Cyber Village (Sua Shii Huey and Shieh Yee Bing). Top it all, the company secretary is Pua's wife, Yow Ting Fong. Brightshphere registered address is next door to Pua wife's law firm, Chris Lim Ting and Partners, T-109, 3rd Floor, CentrePoint, Bandar Utama.

In 2004 Pua and his Cyber Village were in the shit hole and needed financial help. Who came to his assistance?? Justin Leong Ming Loong, the grandson of the late Tan Sri Lim Goh Tong of Genting. Justin Leong pumped in S$3 million into Cyber Village to help Pua to breathe. For information to the readers and Inland Revenue, Justin Leong and his business partner (Gau Xiang Jun) used Treasure Valley International Limited (incorporated in Virgin Islands). This is Tony Pua, the self professed millionaire in Singapore before he joined DAP in 2008.

The Daddy Anak Party disciplinary Committee should take actions against Tony Pua for his lies during 3008 GE. By the way, Tony Pua is very close to Khairy Jalaludin, another son-in-law. You will observe that in most talk show or interview where Tony Pua was there, Khairy will also be there. They are closed buddy. Tony Pua, as the Information Chief of DAP, had never criticise Khairy and vice versa. I hope that UMNO leaders will also take note of this close relationship.

Ronnie Liu did sign support letter 4 months before Tee Boon Hock did but only reprimanded. An obvious covering up the corruptions of Ronnie Liu. He was a known figure with the underground in Selangor associated with prostitution, gambling, sport betting especially football betting, Ah Long activities and etc.

Ronnie Liu is surrounded by 3 underground right hand man namely Tan Yeong Meng, Tan Pek Chuan and Tan Peck Kong aka "Tua Pek Kong". These are also the famous 3 Tan, who were guarding the 15 floor exco office of Ronnie Liu. Wee Choo Keong was right when he exposed Ronnie Liu's underground connections in 2009. The DAP selangor memebrs knew all about this. Of course, Lim Kit Siang and his son pretended not to have any knowledge about this because both may be beneficiaries to the loots from the sand mining scandals, letter of support scandals and underground sport betting.

So now you know why Lim Guan Eng and father were so against legalising sport betting a few months ago. To protect their supporters and also the "jalan" for themselves through Ronnie Liu, the No: 2 crony to Karpal.

Genuine DAP members must beware of Kit Siang and son, Karpal Singh an son, Ronnie Liu, Tony Pua and a few others to be exposed at a later date.

-Deep Throat in DAP-

(Extracted from The Unspinners)

Monday, September 13, 2010

Ponder this...




• Chinese crime organizations outside China and Taiwan are varied in size and flexible in structure, retaining some traditional triad and tong structures but adapting readily to conditions in host countries.

• Chinese crime organizations are found in most world population centers having substantial ethnic Chinese populations.

• In most cases, the starting point of Chinese crime is extortion and protection practiced against indigenous Chinese populations; subsequently, expansion into other crimes and into the general population often occurs.

• Chinese groups adjust pragmatically to conditions in a country; for example, law enforcement in France has forced a movement away from narcotics trafficking toward trafficking in humans.

• Several large criminal groups have established footholds in more than one country; numerous smaller groups are independent or allied with the large groups in a particular country.

• In some countries, Chinese groups have formed pragmatic, temporary alliances with other ethnic criminal groups.

• Chinese organized crime has established a significant foothold in Australian cities, and Australian authorities consider it a serious law enforcement problem.

• Chinese trafficking groups still use routes that were established through Eastern Europe in the corrupt late communist era.

• “Snakehead” groups, which move illegal Chinese migrants to Western Europe and North America using networks of specialized accomplices in local communities, are an active and persistent feature of Chinese crime in many countries.

• In recent years, Chinese criminal activity in Japan has increased noticeably, often in cooperation with indigenous groups.

• Canada has become an important site for Chinese narcotics trafficking and financial
crimes.

• In the United States, Chinese groups established their initial footholds on the West Coast and in New York City; from there they have spread to other large metropolitan areas, and their activities have diversified.

• Chinese criminal activity in Russia has been concentrated in Moscow and the Russian Far East, where numerous forms of trafficking have proliferated.

• Most countries of Southeast Asia are the sites of narcotics and human trafficking, money laundering, and counterfeiting of electronic products.

(Reported in the US Library of Congress – Federal Research Division on Transnational Chinese Crime)

...AND THEY HAVE THE AUDACITY TO SAY OTHERS ARE CORRUPT?

Saturday, September 4, 2010

Ahli Parlimen DAP Serdang menggugat lagi...



Teo Nie Ching di Surau Tholabiah, Kajang semalam

Mungkin dia sengaja mahukan supaya blogger-blogger Melayu memberikan reaksi. Betul tu, inilah reaksi Lenggong Valley...

Belum reda episod kunjungan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching mencetuskan kemarahan orang Melayu kerana kebiadaban memasuki surau tanpa metutup aurat dan memberikan takzirah, tercetus satu lagi kontroversi yang agak serupa.

Tak serik dengan kemurkaan DYMM Sultan Selangor di atas tindakannya itu, semalam dia membuat satu lagi kunjungan ke sebuah surau. Kali ini ke surau Tholabiah di Kampung Paya,Sungai Ramal Luar,Kajang. Tetapi kali ini memakai baju kurung dengan hanya bertudung separuh kepala. Kenapa separuh kepala? Nampak sangat seolah-olah cuba menemplak atau menyindir tindakan seorang isteri pemimpin Melayu yang dikatakan berpakaian sedemikian tidak lama dulu.

Mungkin si Teo ni dah di 'brief' oleh penasihat dan pakar strategi 'psywar' dalam pakatan Rakyat supaya sengaja berbuat demikian untuk mencabar orang Melayu secara halus. Bagaimana pun, jawatankuasa surau Tholabiah tidak sedar apa yang dilakukan dan hanya tersenyum lebar menyambut ketibaan si Teo ni.

Apabila ditanya oleh ahli surau bila dia nak memeluk Islam, dia sekadar senyum seribu makna. Dia selanjutnya berkata apabila dia mengunjungi surau, kawan-kawannya yang bukan Islam melahirkan kebimbangan dia akan dipaksa atau di 'ilmukan' melalui syihir untuk memeluk Islam.

Sambil berkata dia tidak berasa tertekan dengan soalan tersebut, dia kemudian menambah "saya yakin penuh dengan agama sendiri (kristian), dan jika saya berpendapat Jesus begitu hebat, mengapa pula pegangan saya kepada Jesus boleh dikalahkan oleh ilmu sihir?"

Sejak bila pula Islam membenarkan sihir untuk mengislamkan seseorang atau berdakwah? Premis ini jelas menunjukkan betapa serong dan sempitnya perspektif bukan Melayu seperti Teo terhadap agama Islam, apabila membayangkan demikian.

Thursday, September 2, 2010

Mereka mengaku pendatang...



Mereka pendatang di Amerika, tetapi walaupun kini sudah menjadi warga Amerika sejak berketurunan, mereka masih membuat penyataan bahawa mereka sebagai muslim di Amerika tidak berniat untuk mengambil alih negara tersebut.

Jika mereka boleh berbuat demikian tanpa menjejaskan taraf sebagai rakyat yang setia, mengapa harus kaum tertentu di negara lain berasa marah dengan label 'pendatang?' Bukankah ia satu fakta yang tidak dapat dinafikan?

Penyataan berkenaan dibuat oleh kumpulan "My faith My voice' berikutan bantahan rakyat Amerika daripada kaum lain terhadap rancangan masyarakat Islam New York untuk mendirikan sebuah masjid berhampiran 'ground zero', tapak kemusnahan serangan bom pengganas September 11.