Tuesday, August 3, 2010

Kuasa Melayu jika bersatu


Pakatan Rakyat di bawah kepimpinan orang kuat DAP Lim Kit Siang masih tidak serik-serik memperlekeh dan merendahkan martabat institusi raja-raja.

Sikap acuh tak acuh mereka terhadap raja-raja Melayu menyebabkan mereka tidak mengambil inisatif serius untuk memahami dan mengikut segala adat istiadat atau protokol berhubung institusi tersebut.

Kita masih tidak lupa apabila DAP lantang mempersoalkan kedudukan raja-raja Melayu ketika menimbulkan tanda tanya mengenai Hak istimewa orang Melayu/Bumiputera yang terpahat dalam falsafah perlembagaan negara.

Terbaru, timbul pula desakan DAP, yang menyokong tindakan sama oleh MCA supaya dihentikan rayuan berhubung perkataan "Allah." Ini bukti kukuh betapa DAP dan pihak yang senada berfikiran dengan mereka, termasuk sesetengah anarkis dalam MCA tidak akan lentur memegang kuat kepada misi untuk tidak berganjak daripada pendirian mereka.

Memadangkan senario ini ada baiknya semua pengundi Melayu memikirkan semula manfaat mengundi calon selain daripada Melayu pada PRU 13 nanti. Fikirkanlah betapa orang Cina yang cauvinis terus menerus berusaha mempolarisasikan negara dengan tuntutan-tuntutan yang biadab dan keterlaluan.Jika mereka yang tidak pun memegang majoriti bayangkanlah kuasa pada orang melayu yang memegang majoriti di negara ini?

Jika karpal Singh boleh mengatakan" Langkah mayat aku" dulu, mengapa tidak orang Melayu?

2 comments:

Anonymous said...

Mengapa mesti menggunakan bahasa Inggeris untuk singkatan VOGUE ini sayap parti Inggeris ke atau parti Melayu Oooops terlupa UMNO tu kan om putih!!!!!!! Apa la nak jadi dengan bangsa Melayu ni!

Bro, wah kena cakap om putih sikit pase UMNO (UNITED MALAY NATIONAL ORGANISATION) dlm bahasa omputih, kita ni dok melalak marahkan PKR, PAS, DAP kerna depa dok balun itu ini hak Melayu, kita ni rakyat biasa dok berbuih suarakan perkara2 ini, TETAPI yang celaka ialah yang diatas depa buat de aje tiada kisah dan tak peka langsung untuk mengambil tindakan, jadi PAKATAN HARAM JADAH ni pun naik muka la, pada saya yang diatas yang diberi kuasa bukak la telinga dan minda sikit, itu pun kalau depa nak menang PRU13, kalau tak hendak ta pa, kita undi bebas atau jangan mengundi biaq pi la gampang gampang diatas tu rasa.

Lenggong Valley said...

Bro, anonymous...

Setuju sgt dengan teguran tu...apasal kena guna bahasa omputih utk nama pertubuhan Melayu utk Melayu?