Wednesday, April 15, 2009

Ahli Parlimen/ADUN perlu rendah diri


Mungkin nasihat ini akan didengar secara bersahaja...rasa rendah diri perlu dihayati secara ikhlas...bukan sekadar topeng kerana orang lain tau sedalam mana keikhlasan kita...

Najib berkata:

"...rasa rendah hati adalah satu sifat penting untuk dimiliki khususnya jika individu itu adalah anggota politik dan anggota Parlimen.

Beliau berkata, bersikap rendah diri pada dasarnya adalah satu aset kerana dalam masyarakat, terutamanya masyarakat tradisional, amat cenderung menghargai orang yang memperlihatkan sifat merendah diri.

"Dalam masyarakat Melayu, seseorang itu tidak boleh menunjuk-nunjuk. Contohnya, apabila keluar melakukan tugas sebagai seorang ahli Parlimen, anda mestilah boleh menyesuaikan diri dengan masyarakat. "Saya sangat menyedari akan keadaan bahawa apabila saya melakukan tugas sebagai ahli Parlimen, saya sangat selesa dengan keadaan tersebut.

"Sebagai contoh, jika saya berada di dalam surau atau pergi ke rumah penduduk miskin di dalam kawasan saya, saya memastikan tingkah laku saya tidak akan membuatkan mereka berasa tidak selesa, dan pemergian saya ke sana bukanlah bertujuan memandang rendah atau bersikap menghina mereka..."

No comments: